Vreau să învăț programare #
Ce trebuie să știi înainte? #
Pentru a învăța programare nu ai nevoie de cunoștiințe avansate în matematică sau în alte materii din școala generală ori de la liceu. Este de ajuns dacă:
- știi și înțelegi matematica din clasa a 5-a, de la școala generală
- poți urma intrucțiunile mamei tale când te trimite la piață:
- “uită-te în stânga și apoi în dreapta înainte de a trece strada”
- “cumpără te rog: 3 ouă, un litru de lapte și 2 mere”
- “doar dacă au pâine proaspătă, ia te rog și o pâine”
- “te poți juca apoi afară pană vine seara”
- ești curios sau curioasă din fire și vrei să înveți mai multe în timp
- ai timp, dedicație și energie pentru a studia/munci cu tine temeinic
Cu ce începi? #
O carte (sau un curs) de programare pentru începatori te poate pierde (sau plictisi) din prima pagină cu definiția calculatorului, o lista a diverselor lui componente, și cum funcționează aceste componente împreună, în interiorul calculatorului. Detaliile acestea le poți învăța și înțelege mai tarziu, mult mai ușor, când calculatorul îți devine deja un prieten (virtual) de nădejde.
Dar astăzi, acum, când ești la început, trebuie doar să știi că un calculator, precum unPi, este un aparat (electronic) ce poate executa foarte repede ceea ce îi ceri sau spui tu prin comenzi (care mai sunt numite și instrucțiuni).
Este exact ca în exemplul de mai devreme, când mama ta te trimite(a) la piață; dar rolurile sunt acum puțin inversate: tu ești “mama”, iar “fiul/fiica” ei este calculatorul tău. Cu cât “mama” dă instrucțiuni cât mai simple, cât mai clare, cu atât calculatorul le va putea memora și executa mai bine.
Cum lucrezi cu calculatorul? #
Primul pas este să experimentezi și să te familiarizezi cu:
- interfața (grafică) pe care calculatorul tău o afișează pe ecran, ce poate fi:
- o interfață mobilă, ca pe un telefon Android sau iPhone
- o interfață Windows modernă pentru PC (calculator personal)
- o interfață Raspberry Pi sau unPi, interfață pe care o vom folosi noi în exemplele următoare, în imagini și capturi video ale ecranului. Această interfață mai este cunoscută și sub numele de interfață grafică Linux sau Unix
-
un mouse sau trackpad, pentru care avem scurte materiale video care te învață să lucrezi pe trackpad, plus micile jocuri și exerciții pe care le poți încerca și singur în suita de aplicații educaționale GCompris ce este deja instalată pe calculatorul tău unPi
- tastatura și cum să tastezi; în plus față de materialele noastre video vei putea folosi tot GCompris pentru a exersa cu tastatura și apoi avansa la practică pe typing.com (acest site nu este disponibil în limba română, dar știm sigur că te poți descurca cu el)
Cum programezi? #
Noi te sfătuim să începi mai întâi cu câteva proiecte personale în Scratch 3, care este un limbaj și mediu de programare vizual, pentru copii. Scratch poate fi folosit direct de pe Internet, din browser, și este disponibil în limba română (dacă mergi în josul paginii lor și selectezi limba română de la triunghiul argintiu 🔽).
Te vom încuraja să descoperi programarea cu ajutorul cursului Scratch 3 pentru unPi, după modelul încercat mai sus cu GCompris: experimentând, urmărind singur(ă) care este rezultatul acțiunilor tale în aplicația respectivă, încercându-ți curajul și determinarea cu ghidurile deja existente în Scratch care sunt din păcate disponibile doar în limba engleză, dar pentru care există subtitrări în limba română pe care le poți activa apănsând pe butonul [cc] din dreapta jos al video-ghidului lor)
Apoi ne vom concentra și-ți vom solicita atenția pentru cursul de programarea în limbajul Golang, reluând o parte din exemplele pe care le-am construit înițial în Scratch, iar apoi te vom iniția treptat în tainele programării calculatoarelor, explicând totul în termenii cei mai ușor de înțeles.
Așadar, vom studia diverse tipuri de comenzi sau instrucțiuni pe care le poți da unui calculator, dar și modul logic de a combina instrucțiunile pentru a obține un program de calculator funcțional și performant. Spre exemplu, aceste instrucțiuni pot fi pentru început:
- execută un anumit program, deja existent pe calculatorul tău
- afisează un text pe ecranul calculatorului, precum: “Bună ziua Lume!”
- dacă se întâmplă o anumită condiție, execută operația sau programul următor
- calculează rezultatul unei operații matematice: +, -, x sau / între două numere
Bineînțeles, cursurile noastre vor evolua în timp spre concepte de programare mai avansate. Golang este un limbaj de programare profesional (adică vei putea fi plătit sau angajat pe piața muncii pentru a crea programe în acest limbaj), simplu, modern și foarte rapid.